سید صادق شیرازی کیست؟
سید صادق حسینی شیرازی از مراجع تقلید شیعه حاضر در شهر قم و از جمله مراجع تقلید منتقد نظام جمهوری اسلامی ایران است.
آیا او از نوادگان میرزای تنباکو (شیرازی بزرگ) است؟
خیر ؛ او از نسل میرزای شیرازی نیست. بلکه فرزند سیدمهدی بن میرزا حبیبالله بن سید آقابزرگ شیرازی بوده که آقا بزرگ برادر میرزای شیرازی ملقب به میرزای تنباکو است.
آیا او از علمای نجف اشرف است؟
خیر، سید صادق حسینی شیرازی متولد کربلا و طلبهی حوزه ی علمیه آن دیار است. حوزه ی علمیه ی کربلا پس از حوزه های علمیه ی نجف و سامرا از مراکز علمی شیعیان در عراق بوده که البته محل دعوای تاریخی اخباریان و اصولیان هم میباشد.
استادان برجسته او چه کسانی هستند؟
استادان سید صادق حسینی شیرازی عبارتند از:
سید مهدی حسینی شیرازی (پدرش)
سید محمد حسینی شیرازی (برادرش)
سید حسن حسینی شیرازی (برادرش)
یوسف حائری
محمدرضا اصفهانی
سید محمد حسینی شاهرودی
محمد صدقی مازندرانی
جعفر رشتی
دیدگاهها
وی در سخنرانی خود در بهمن ۱۳۸۹، ضمن انتقاد از اعدامهای ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷، آنها را خلاف شیوه و سنت پیامبر اسلام دانست. او در ادامه سرکوب مردم و معترضانی را که خود پایهگذار انقلاب بودهاند نیز خلاف شیوهٔ حکومتداری اسلام دانست.[۴]
شیرازی، ضمن رد نظریهٔ جدایی دین از سیاست، معتقد به پیوند و ارتباط مطلق بین دین و سیاست است. او معتقد است سیاست اسلام اصیل مغایر با سیاست کنونیِ حاکم بر کشورهای اسلامی است.[۵]
شیرازی در باب موضوع ولایت غیرمعصوم در زمان غیبت ضمن قبول آن، حق زمامداری را متعلق به «شورای فقهای مراجع» میداند.[۶]
همچنین او تأکید فراوانی بر احیای روشهای سنتی عزاداری همانند قمهزنی دارد، که این موضوع باعث انتقادات فراوانی ازسوی هواداران حکومت ایران شدهاست.
طبق پاسخ وی، روزهداران در کشورهای قطبی، که از ساعت ۳ صبح تا ساعت ۱۰ شب روزهاند، میتوانند به وقت شهرهایی که مقدار ساعت روزه شان عادی (مثل کربلا) افطار کنند.[۷]
واحد استفتاءات دفتر وی در پاسخ به استفتائی دربارهٔ وحدت اسلامی پاسخ داده است که:
اتحاد اسلامی به دو معنی است: ۱. اتحاد سیاسی مقابل غیر مسلمانان است که قرآن مجید به آن اشاره نموده و فرموده است: «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ؛ و این امت شما (در مقابل دشمنان) امتی است واحد و من پروردگار شمایم پس از مخالفت من بپرهیزید» (مؤمنون/۵۲). و این اتحاد سیاسی تنافی با حفظ عقیده خود و ثبات بر تولی و تبری ندارد، زیرا تولی و تبری دو رکن مهم دین و واجب بوده و باید با استدلال و منطق، و به دور از تعصب و عناد بحث و گفتگو کرد تا حق معلوم گردد و پیروی از حق شود.
۲. اتحاد فکری و عقیدتی است که این را قرآن مجید و حدیث شریف رد نموده و قرآن فرموده است: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛ و همگی به ریسمان خدا (که امیرمؤمنان و اهل بیت عصمت و طهارت طبق تفسیر بوده) چنگ زنید و پراکنده نشوید» (آل عمران/۱۰۳) و صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در فرازی از خطبه فدکیهٔ خود فرمودند: «فجعل الله طاعتنا نظاماً للملّة وامامتنا اماناً للفرقة؛ خدای متعال فرمانبرداری از ما را وسیلهٔ نظام مندی و امامت ما را امان از تفرقه و پراکندگی امت اسلامی قرار داده است».[۸]
همچنین در کتاب اسلام و سیاست که از آثار وی میباشد، مینویسد:هرگونه تفرقه و جداسازی میان مسلمانان، از بدترین محرّمات در اسلام به شمار میآید که موجب تشتت و پراکندگی امّت واحده و هموار کردن راه برای تسلّط کفار بر جهان اسلام ومسلمانان خواهد بود.[۹]
وی در مورد تولی و تبری معتقد است:
تولی و تبری در گفتار و کردار واجب بوده مگر در موارد تقیه که قرآن در آیه «۲۸» سوره آل عمران: «إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً؛ مگر اینکه از آنان بپرهیزید و تقیه بنمائید» اجازه فرموده است.[۱۰]
شبکههای ماهوارهای[ویرایش]
بیش از ۱۸ شبکهٔ ماهوارهای و ۳ شبکهٔ رادیویی، توسط مقلدان شیرازی اداره میشوند. تنها شبکه ماهوارهای مرجعیت توسط بیت ایشان اداره میشود. این شبکهها با هدف نشر عقاید اسلام وتشیع تأسیس شدهاند و برنامههای آنها به تبلیغ و ترویج تشیع در سرتاسر جهان میپردازد.[۱۱]
کتابها[ویرایش]
آثار وی شامل کتابهای علمی، کتابهای اعتقادی، کتابهای فرهنگی، رجال و شخصیتها و احکام و استفتاءات است.[۱۲]آثار زیر از تألیفات وی است:
بیان الفقه فی شرح عروة الوثقی (با مجلدات و موضوعات متعدد)[۱۳][۱۴]
بیان الاصول (۱۰ جلد): (در علم اصول)
تمهیدات فی الاقتصاد الإسلامی
السیاسة من واقع الاسلام: (ترجمهٔ فارسی آن «اسلام و سیاست»[۱۵])
الوالد: این کتاب شامل فرازهایی از زندگانی سید میرزا مهدی شیرازی (پدر او) است.
"شرح تبصرة المتعلمین (۲ جلد)"|
"شرح اللمعة الدمشقیة (۱۰ جلد)"
"شرح السیوطی (۲ جلد، تألیف سال ۱۳۴۶ش)"
"توضیح شرائع الاسلام (۴ جلد، تألیف سال ۱۳۴۷ش)"
"الموجز فی المنطق (تألیف سال ۱۳۴۴ش)"
"علی علیه السلام فی القرآن (۲ جلد)"
"فاطمة الزهرا علیها السلام فی القرآن"
"حقایق عن الشیعة"
"المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فی القرآن"
"المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فی السنة"
"اهل البیت علیهم السلام فی القرآن"
"القیاس فی الشریعة الإسلامیة"
"صلاة الجماعة"
"الربا المشکلة الاقتصادیة"
"الخمر کولیرا المجتمع"
"الطریق الی بنک اسلامی (تألیف سال ۱۳۵۱ش)"
"العقوبات فی الاسلام"
"قصص توجیهیة"
"مساوئ السفور"
تألیفات وی که به زبان فارسی نوشته یا ترجمه شدهاند:[۱۶]
"نسیم هدایت (۱)"
"نسیم هدایت(۲)"
"نسیم هدایت(۳)"
"نسیم هدایت(۴)"
"رساله توضیح المسائل"
"ای ابوذر این گونه باش"
"انوار حسینی"
"رمضان وشیوه بندگی"
"امام حسین (علیه السّلام) وتحمل مصائب"
"خون سیدالشهدا (علیه السلام) و مسئولیت ما"
"غدیر چشمه زلال ولایت"
"درسنامه امام صادق (علیه السلام)"
"کشتی بان هدایت"
"راز زیارت کربلا"
"شمیم رحمت"
"کیست فاطمه؟!"
"گنجینه حکایات"
"علم سودمند"
"بیان احکام «روزه»"
"قبسی از غدیر"
"شناخت اسلام و تبلیغ جهانی"
"غدیر و عاشورا"
"عاشورا و شبهه افکنان"
"غدیر موهبتی برای جهانیان"
کماکان منتظر جواب یا دیدگاهتان هستیم