با گسترش قمه زنی در بین عزادارن افغانستانی، مرجعیت شیعیان افغانستان قمه زنی را تحریم کرد!
۱۹ دی ۹۶ ، ۲۲:۲۹
۰ نظر اشتراک گذاری

با گسترش قمه زنی در بین عزادارن افغانستانی، مرجعیت شیعیان افغانستان قمه زنی را تحریم کرد!

ویژه‌های خبری

حضرت آیت الله محقق کابلی از مراجع تقلید شیعیان افغانستان فتوا داد قمه زنی و خود زنی در مراسم عزاداری محرم، جایز نیست و براساس فتوای این روحانی برجسته، وارد کردن جراحت به ̎خود̎ حرام است.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ محمدعلی فهیمی، رییس دفتر آیت الله محقق کابلی محتوای این فتوا را به رسانه ها ابلاغ کرد. قمه زنی در سال های اخیر در بین عزادارن ماه محرم در افغانستان بیشتر شده است و همه ساله به تعداد این افراد که اکثرا جوانان هستند، افزوده می شود. هرچند بسیاری از مراجع تقلید و روحانیون قمه زنی را مسائلی خرافاتی خوانده اند اما از شدت آن کاسته نشده است. تصاویری که از مناسبت های محرم به ویژه روز عاشورا از قمه زنی در بخش های افغانستان منتشر شده، به شدت خشونت آمیز بوده و در سال های اخیر تلاش شده است که جلوی قمه زنی گرفته شود.


مسوولیت به دوش عاملان

محمدعلی فهیمی، رییس دفتر آیت الله محقق کابلی می گوید که با گسترش قمه زنی، هدف و نفس سوگواری ایام محرم به حاشیه می رود و به گفته او، عزاداران به جای مسائل محوری و اصلی به موضوعات فرعی و حاشیه کشانده می شوند. فهیمی افزود: ̎به حکم آیت الله محقق، قمه زنی شرعا جایز نیست و چیزی که جواز دینی نداشته باشد، حرام است.̎

او می گوید که از چند سال بدینسو پیوسته در این مورد احکام منتشر شده و اینکه مردم از آن پیروی نمی کنند، مشکل خودشان است.

دو روز پیش، قمه زنی در یکی از مساجد بزرگ کابل، واکنش های تند کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت و شماری از مردم از این کار سخت انتقاد کردند. محمد علی فهیمی می گوید که پرسش نامه های زیادی درمورد قمه زنی به دفتر آیت الله محقق کابلی می رسد که اغلب آنان پرسش یکسانی را مطرح می کنند: قمه زنی جواز شرعی دارد؟

او می گوید که آیت الله کابلی به تمامی این نامه ها پاسخی مشابه داده و گفته اند:

 ̎هرچیزی که بر جان انسان ضرر برساند حرام است و قمه زنی نیز حرام می باشد.̎

بیشتر افراد که تمایل به قمه زنی دارند، از سطح سواد دینی کم تری برخودار هستند و آنها بیشتر تلاش می کنند حرکات به شدت خشونت آمیز را در انزجار به آنچه در کربلا اتفاق افتاده، به نمایش بگذارند. همه ساله در افغانستان با فرا رسیدن، ماه محرم، تدابیر امنیتی شدت می گیرد و امسال وزارت داخله کشور برای تامین امنیت این مراسم، کمیسیون ویژه امنیتی تشکیل داده است.

در روز عاشورای محرم سال ۱۳۹۰یک بمب گذار انتحاری مواد انفجاری حامل خود را در بین دسته های عزاداری در زیارت ابوالفضل در مرکز شهر کابل ، انفجار داد که دست کم ۶۰ تن را کشت و بیش از ۱۲۰ تن دیگر را زخمی کرد. پس از آن، حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور در دیدار با علمای شیعه افغانستان از آنها خواست که در ایام برگزاری محرم محتاط باشند.


انتهای پیام


www.afghanistan.shafaqna.com

چاپ این مقاله

نظرات (۰)

کماکان منتظر جواب یا دیدگاهتان هستیم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی


بسم الله الرحمن الرحیم
در راستای تجمیع فعالیت‌های سایبری علیه تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
اولین پرتال و شبکه اطلاع‌رسانی با رویکرد معرفی سایت‌ها، وبلاگها و صفحات اجتماعی مرتبط با موضوعات تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
افتتاح شد.

جنبش مبارزه با تشیع انگلیسی

امام خامنه ای
سید حسن نصرالله
آیت الله مکارم شیرازی
حسن رحیم پور ازغدی
آیت الله محسنی اراکی
حجت الاسلام ناصر رفیعی
دکتر علی اکبر رائفی پور
حجت السلام پناهیان
آیت الله روح الله قرهی