سانسور نظر آیت الله وحید خراسانی در مورد قمه زنی و چند سوال مهم
۰۹ آذر ۹۶ ، ۰۵:۴۱
۱۶ نظر اشتراک گذاری

سانسور نظر آیت الله وحید خراسانی در مورد قمه زنی و چند سوال مهم

مقالات و استنادات بررسی یک شبهه

حدود 2 سال پیش در وبلاگ خودم(به نقل از وبلاگ آقای فاطمی موحد)، نظر بیش از 25 مرجع تقلید را در مورد قمه زنی قرار دادم که میتوانید در صفحهنظر مراجع در مورد قمه زنی مطالعه بفرمایید.

ولی متأسفانه همچنان این نظر غلط مشهور بین مردم همچنان پا برجاست که آیت الله وحید نظرشان بر حلیّت قمه زنی است!!!

بنده در طول این سال‎ها در این خصوص تحقیقاتی داشتم و جستجوهایی کردم و برخی تجربه ها کسب کردم که منجر به سوالاتی شد که این سوالات احیاناً منجر به روشنگری خواهد شد.

ابتدا به موارد زیر دقت بفرمایید:

1- آیت الله فقیه ایمانی (نماینده مراجع در اصفهان) فرمودند: بنده خودم نماینده ام را محضر آیت الله وحید فرستادم و ایشان به نماینده ام فرمودند که در شرایط فعلی قمه زنی حرام است. (مشاهده فیلم بیان نظر آیت الله وحید و سیستانی در مورد قمه زنی توسط آیت الله فقیه امامی)

2- در این کلیپ به روشنی دیده می‎شود که آیت الله وحید در پاسخ به پرسشگر که در مورد قمه زنی سوال می‎کند می‌فرمایند: «جایز نیست». که این فیلم را به صورت کامل می‎توانید در این آدرس مشاهده کنید.


حال که با توجه به فیلم و گفته‎ی فقیه عادل و نماینده یعنی آیت الله فقیه ایمانی نظر آیت الله وحید مشخص شد، بنده این سوالات را دارم.

1- چرا وقتی از سایت رسمی دفتر آیت الله وحید در مورد قمه زنی استفتاء می‎شود هیچ‎گونه پاسخی ارسال نمیشود تا این نظر اشتباه رفع شود، در حالیکه به سایر سوالات شرعی پاسخ میدهند؟

2- چرا با توجه به اهمیت موضوع و حال که این بحث اینهمه پیچیده شده، یک کلیپ 30 ثانیه ایی از آیت الله وحید تهیه و منتشر نمیکنند که بگذارند به وضاحت کامل نظر خودشان را اعلام کنند؟ یا حداقل چرا یک استفتای کتبی در خصوص قمه زنی روی سایت رسمی قرار نمیدهد؟ آیا اگر مدیریت پایگاه اینترنتی مستقیماً به دست شخص آیت الله وحید بود این کار را نمی‎کردند؟ [در قضیه آیت الله سیستانی هم همین بحث است، چرا سایت ایشان استفائات پیرامون قمه زنی را جواب نمی‎دهد؟ چرا در مورد قمه زنی در سایت استفتاء قرار نداده؟ آیا این مسئله، یک مسئله‌ی مبتلابه نیست؟]

3- چرا وقتی در این کلیپ که کامل آن در این آدرس موجود است، وقتی بقیه طلاب سوال می‎کنند یا خود پرسشگر سوالی غیر از سوال قمه زنی می‎کنند با او عکس العمل تند نمی‎شود و مانع نمی‎شوند، ولی به مجردی که در مورد قمه زنی سوال مطرح می‎کنند عکس العمل فوق العاده سریع انجام می‎دهند و با سر و صدا و گفتن [آقا اینجا جای سوال نیست] مانع می‎شوند؟ این عکس العمل تند و این برهم زدن صحنه برای چه؟ اگر اینجا جای سوال نیست پس چرا جای سوال برای طلاب هست یا پس چرا جای سوال برای سوالات غیر قمه زنی هست؟

4- اصلا چرا نظر شخص آیت الله وحید، با نظر برخی (نه همه) افرادی که در دفاترشان مشغول کار اند متفاوت است؟ آن شخص نظر آیت الله وحید را نمیداند و نادانسته و بر اساس همان غلط مشهور و سانسور نظرشان را غلط یاد می‎دهند یا عامدانه دست به این سانسور می‎زدند؟ 


 بنده دیدم افرادی که میگویند نظر آیت الله وحید در مورد قمه زنی جواز است، استناد به این فیلم می‎کنند که آیت الله وحید در کلیپ بعد از تمجید از آیت الله نائینی، نص فتوای او را نقل میکنند و می‎فرمایند: " نص فتوای او این است که برای حسین بن علی اگر بزنند به سینه، زنجیر، تیغ، خون بیاید هیچ اشکالی ندارد، فقیه این است. عظمت مصیبت این است. "

عده ای از افراد از جمله فوق استباط حلیت قمه زنی کردند! یا للعجب! چرا؟

1- اگر هدف نقل این فتوای آیت الله نائینی توسط آیت الله وحید، بحث جایگاه و اهمیت والای مصیبت و عزاداری امام حسین علیه السلام باشد، از این نقل قول فتوا چگونه می‎شود نظر خود مجتهد را فهمید در حالیکه در حال حاضر هم آن کلیپ از ایشان وجود دارد که در پاسخ به سوال پرسشگر در مورد قمه زنی میفرمایند جایز نیست و هم اینکه آیت الله فقیه ایمانی نزدشان نماینده شخصی فرستادند و برایشان محرز شده که نظر آیت الله وحید حرمت قمه زنی است.

2- در کلیپ بحثی از قمه زنی نشده و تیغ با قمه متفاوت است. حتی برخی زنجیرهای تیغ دار هم قدیم موجود بود.

2- زدن به سینه و زنجیر زنی که منجر به خون آمدن می‎شود که (که آن معمولا اندک است) با قمه زنی متفاوت است.


از سوی دیگر با توجه به اینکه آیت الله العظمی امام خمینی و خامنه‌ای  و سایر علما با آن علم و درایت و فهم بالا حرمت فمه زنی را اعلام کرده اند تا از صدمه به پیکر شیعه جلوگیری شود و مانع از تبعات منفی قمه زنی شوند، با این حال چرا برخی افرادی که در دفاتر آیت الله وحید کار می‎کنند اینگونه نظرشان را نقل می‎کنند؟چرا؟ پس بحث فتنه چه می‎شود؟


باز هم تکرار میکنم که روی صحبت من با آیت الله وحید با همه نمایندگان و اعضای دفاترشان هم نیست [با توجه به مستندات فوق نظر ایشان در خصوص قمه زنی حرمت است و افراد آگاه و صالح در دفاتر ایشان هم باید همین نظر را بگویند] بلکه روی صحبت من فقط با برخی از افرادی است که در دفتر ایشان کار می‎کنند و نظر آیت الله وحید را در خصوص قمه زنی [با توجه به مستندات فوق] وارونه بیان می‎کنند!


منتظر نظرات و تحلیل های شما خواننده محترم هستم...

منبع: alisajjad.blog.ir

چاپ این مقاله

نظرات (۱۶)

  1. خوندم
    خیلی خوب بود.
    عالی بود
  2. محمد
    نمیدونم چرا خودتونو درگیر این مسائل میکنید ،اگر آقای وحید بگند یا نگند در هر صورت یک عده در خلوت این کار را انجام میدهند . به کسی هم ربطی ندارد ...
  3. مهدی
    قمه زدن لیاقت میخواد
    میخوای بزنی بزن
    نمیزنی هم نزن
    به تو هم ربطی نداره کی میزنه کی نمیزنه
    خود مولا باید قبول یا رد کنند
    توی بی سواد و امثال شما دنیا پرستان "هیچ کاره" هستید
    • ۱۱ خرداد ۹۸، ۰۵:۱۹
      دوست عزیز
      منم مثل امام صادق و امام حسن عسگری علیهما السلام لیاقت قمه زدن نداشتم و ندارم و تا وقتی هم که معلوم نشه این قمه از کجا اومده لیاقتش رو پیدا نخواهم کرد..

      من یه آدم بی سوادم ولی از بد روزگار شما برای هر چیزی دنبال دلیل میگردم
      1. لطف کن و دلیل اینکه آقای سیستانی استفتاءات قمه زنی رو از سایتش حذف کرده رو بگو؟
      2. لطف کن بگو چرا علامه محسن امین صاحب کتاب اعیان الشیعه رو از نجف انداختن بیرون و سنگش زدن؟
      3. لطف کن بگو اگر قمه زنی سنته چرا این همه بین علمای شیعه از زمان صفویه تا الان سرش اختلافه؟
      4. و اینکه چرا اصلا قبل از صفویه که حکومتی بر مبنای صوفی گری و خانقاه و مرشدبازی بوده خبری از قمه زدن در مکتب اهل بیت ع نیست؟؟؟؟

      لطف کن به تمام این چهار تا سوال جواب بده تا یه کم با سواد امثال شماها هم آشنا بشیم
  4. مستعار
    در این کلیپ حضرت آیه الله وحید هیچ پاسخی به سوال قمه زنی نداند.
    • ۱۵ خرداد ۹۸، ۰۲:۴۵
      خب این خودش جای سؤال نیست؟؟؟
      ضمنا لعن علنی رو که مطمئن شدید حرامه..
  5. حسین باقری
    حسین باقری ۲۹ خرداد ۹۸ ، ۱۸:۲۸
    حضرت امام صادق(ع): فرمودند برای ما زینت باشید
    آقا مهدی اگر من قمه بزنم و عکسش رو همه جا پخش کنم باعث وهن شیعه میشه
    مبلغی برای من تعریف میکرد که داخل کشور آلمان برای تبلیغ رفته بودم اکثر کسانی که برایشان صحبت میکردم میگفتند شیعه همانانی هستند که با شمشیر به سر خودشون میزنن . و میگفتن این شیعه ها وحشی هستند
    برای همین هست که حضرت آقای خامنه ای میفرمایند هر کاری که وهن شیعه باشد چه در خفا و چه آشکار حرام است.
    حالا سوال:
    قمه زنی با ایجاد ترس مردم کشور های دیگر از مذهب تشیع باعث زینت اهل بیت است یا باعث وحشی نشان دادن مذهب و اهل بیت؟
  6. مهدی
    تویی که میگی قمه زدن جایزه و نسبت
    به نظرعلمای دین بی اهمیتی بدون که مغزت
    کوچیکتر از اونی هستش که دلیل حرام
    بودن فعلی قمه زدن رو درک کنی اونیکه
    حرامش کرده دلیلشو میدونه تو فقط باید پیروی کنی.
  7. سگ محسن بن علی هستم ان شاءالله
    سگ محسن بن علی هستم ان شاءالله ۲۱ شهریور ۹۸ ، ۱۷:۲۳
    به آیت الله وحید حفظه الله اینقدر دروغ نبندید
    البته شما اسلام کانادایی ها که نه دین دارید و نه انسان هستید و انصاف، توقع بی جایی هست از شما دین فروشان اسلام کانادایی!

    محض اطلاع شما "اسلام کانادایی ها" آیت الله وحید مکررا فرموده اند که باید در عزای امام حسین علیه السلام "خون" ریخت "باید خون ریخت..."

    جدا از این و مهم تر از این، اولین قمه زن، حضرت عابس علیه السلام بودند که روز عاشورا قمه زدند و امام حسین علیه السلام هم منع نکردند!

    شما دین ندارید و به قول قرآن پست تر از حیوانید که به اهل البیت علیه السلام اینطور جسارت میکنید آن هم بخاطر پول و دنیاتون.
  8. محمد
    شما حکومتی ها چی از جان مذهبی ها میخواین؟
    مردم که کم کم به دین خدا سست شدن هم حالا چسبیدین به قمه زنی.
    چهل ساله شعارهای شما پدرِ ملت رو درآورد هیچی نمیگین، الان میگین عکس قمه زنی تو دنیا پخش میشه موجب وهن شیعه میشه؟ فسادهای مسءولین حکومتی ایران شیعه رو بی آبرو نمیکنه؟ بی حجابی های علنی در جامعه شیعه بی آبرومون نمیکنه؟ انحرافات عقیده و اختلاس وخیانت ... آبروی مارو نبرد فقط قمه زنی میبره؟ قمه زن بی مغزه؟ بفهم چی میگی.بسته دیگه، مردم شب روز توی هرمجلسی شما حکومتی ها رو لعن و نفرین میکنن. زالو صفت بودن اصلا خوب نیست. مرگ بر منحرفین از دین خدا
    • ۲۷ مهر ۹۸، ۰۶:۴۲
      تمام حرف شما یعنی اینکه:

      آقا تو رو خدا 
      چون وهابیت از یه طرف هست و دولت لیبرال و غربگدا از یه طرف
      پس کاری به کار ما شیعیان افراطی که داریم مذهب رو از درون مثل سامری به گند می‌کشیم نداشته باشید

      چقدر جالبه که فسادهای مسؤولین دولت لیبرال که موقع انتخابات همین کانالهای شیرازی ها و حتی کانال هایی مثل کلمه‌ی وهابی داشتن ازش دفاع می‌کردن حالا شده فسادهای حکومت!!!
      بی حجابی علنی دستپخت افراط مذهبیون خام و بی فکری مثل شماهاست که جووون مردم فکر می‌کنه باید برای مذهبی بودن و امام حسینی بودن خودشو تیکه پاره کنه وگرنه به زعم صادق شیرازی جهنمیه
      بی حجابی علنی دستپخت رفقای شما توی اتاق فکر ام آی سیکس و سیاست که خوب فهمیدن لبه‌ی تیغ افراط شما ها را باید تفریط دولتمردان لیبرالی تکمیل کنند که یه سر دیگه‌ی درگیری ما با اونهاست.
  9. شیعه
    آدمی که بیش از ۸۵ سال فقه و اصول خونده میگه " قمه زنی جایز است " اون وقت شماها که تا حالا لغت " فقه " رو هم نشنیدین میگین حرامه ؟؟؟ عجیبه والله
    • ۱۷ تیر ۹۹، ۰۱:۰۱
      چند تا آدمی که ۸۵ سال فقه خوندن میگن: «قمه زنی جایز است» و چند تا آدم دیگه که از قضا اونا هم ۸۵ سال فقه خوندن میگن: «قمه زنی حرام است»

      هر کسی عقل داشته باشه میفهمه یه عمره دارید وضوی شک دار می گیرید جناب!! 

      هر وقت ثابت شد قمه زنی بعد از هزار سال یه دفعه از کجا وارد شیعه شد اونوقت با هم قمه میزنیم..اوکی؟؟
  10. امیر
    قمه‌زنی از زمان حضرت آدم رایج بوده. شیث وقتی خبر قتل هابیل به دست قابیل را شنید قمه زد و خون زیادی ازش رفت تا جایی که مادرش حضرت حوا ترسید که او هم جانش را از دست بدهد. شیث به مادرش گفت جان من از جان حسین و عباس که در کربلا به دست اشقیا کشته می‌شوند عزیزتر نیست.
    • ۵ شهریور ۹۹، ۰۷:۵۸
      شیث بعد از هابیل به دنیا آمد جناب..

      شیث(ع) دومین پیامبر پس از آدم(ع)، از فرزندان آدم و حوا و برادر کوچک هابیل و قابیل است. تولد او هدیه‌ای از جانب خدا برای آدم(ع) در ازای کشته‌شدن فرزندش هابیل بود. از این رو به هبةالله شهرت داشت. 

      برای اثبات یک بدعت دارید تاریخ بشریت رو هم تحریف می کنید 😂😂😂
  11. حسین کله ای
    حسین کله ای ۱۲ بهمن ۹۹ ، ۱۲:۵۹
    ای لعنت خدا بر صادق شیرازی این مرتیکه حتی به اندازه اخوند محل ما هم سواد نداره بعد چرت و پرت هم میگه خاندان شیرازی یه زمانی واسه خودشون عابرو داشتن تا اینکه این ملعون ظهور کرد
  12. محمد صادق
    من به فتوای هیچ عالم و آخوند امروزی کاری ندارم فقط بگید روایتی که از مقتل بارها تو چندده و چند صد هیعت و منبر و روضه گفته شده که حضرت زینب سلام الله بعد از دیدن سر اباعبدالله الحسین سره مبارک خودشون رو به چوبه محمل میزنن و پیشانی حضرت شکسته و خون جاری شده ایشون کاری خلاف آیات قرآن انجام دادن که به بدن خودشون در عذای امام حسین آسیب زدن... لعنت به کسی که باعث وهن تشیع بشه اما هیچ کس در جایگاهی نیست که قضاوت کنه کاری تو عذای امام حسین درسته یا غلط..
  13. کربلایی محمود
    کربلایی محمود ۱۸ مرداد ۰۱ ، ۲۲:۳۰
    قمه زنی نه در سند قرآنی و نه در سند روایی تاریخی و حدیثی وجود ندارد و همه بزرگان و علما و مورخان اتفاق نظرشون اینه که بعد از صفویه این بدعت شکل گرفته و از اینطرف هم که رسانه های معاند دقیقا از همین بدعت برای نفرت پراکنی از مذهب شیعه استفاده میکنند . پس عزیزان جان مادرتون از بدعت ها حمایت نکنید. و برای توجیهش جعل روایت و جعل گزارش نکنید . والسلام یا حسین ع
  14. ولایت
    لعنت خدا بر کسانی که برای ولایت سال ۶۱ هحری گریه میکنن و کف و خون بالا میارن اما ولایت امروز رو نه تنها رها کردن بلکه بهش میکن حکومتی، بهش توهین میکنن...
    یقینا امثال شما در تاریخ با تنها گذاشتن مسلم، مسبب کشته شدن امام حسین ع شدند...
    لعنت بر همه دشمنان ولایت
    که عمری با فریب زندگی میکنن و توهم میکنن که مذهبی اند،
    اما خدایی که از آن حرف ویزنند زائیذه ذهن خودشانه و وحود نداره، اپن اهل بیتی که ازش دم میزنن تخیلیه و یک عمر در حجاب اکبر بودن...
  15. علی
    چند تا آدمی که ۸۵ سال فقه خوندن میگن: «ولایت فقیه واجب است» و چند تا آدم دیگه که از قضا اونا هم ۸۵ سال فقه خوندن میگن: «ولایت فقیه بدعت است»

    هر کسی عقل داشته باشه میفهمه یه عمره دارید وضوی شک دار می گیرید جناب!!

    هر وقت ثابت شد ولایت فقیه بعد از هزار سال یه دفعه از کجا وارد شیعه شد اونوقت با هم قبولش می‌کنیم...اوکی؟؟
    • ۲۲ آبان ۰۲، ۰۷:۱۷
      قبولش نکن علی آقا
      همون طور که در پذیرفتن دین اجباری نیست ولی
      نه چیزی از اسلام کم میشه نه مقام ولی فقیه

      فقط محض اطلاع مبحث ولایت فقیه به صورت اصطلاحی از زمان مرحوم کرکی در دوره صفویه ایجاد شده و مربوط به انقلاب اسلامی ایران نیست.
      و به صورت اجمالی هم در نهج البلاغه خود امام علی علیه السلام بحث ولایت فقیه رو باز کرده
      همونجایی که مردم میریزن در خونه مولا برای بیعت گرفتن به عنوان خلیفه
      مولا میگه اگر نبود اینکه خداوند از #عالمان عهد گرفته نمی پذیرفتم خلیفه شما بشم.

      نمیگن خدا از معصوم یا از امام یا .. عهد گرفته
      میگن از عالم
      پس مبانی اصلی بحث ولایت فقیه از همون قرن اول شکل گرفته و چهارصد سال بعد مرحوم کرکی و خیلی از علمای دیگه درباره ش کلی صحبت کردن
      اینکه یه شاه یا اجنبی باید بر جامعه اسلامی حکومت کنه یا یه عالم به اصول و فروع دینی که میشه همون فقیه
      بعد ویژگی های این فقیه رو میشمرن که علاوه بر علم به مسائل دینی چی باید باشه که عقلا توانایی حکومت داشته باشه
      که میشه شجاعت و درایت و سیاست و اعلمیت و..

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی


بسم الله الرحمن الرحیم
در راستای تجمیع فعالیت‌های سایبری علیه تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
اولین پرتال و شبکه اطلاع‌رسانی با رویکرد معرفی سایت‌ها، وبلاگها و صفحات اجتماعی مرتبط با موضوعات تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
افتتاح شد.

جنبش مبارزه با تشیع انگلیسی

امام خامنه ای
سید حسن نصرالله
آیت الله مکارم شیرازی
حسن رحیم پور ازغدی
آیت الله محسنی اراکی
حجت الاسلام ناصر رفیعی
دکتر علی اکبر رائفی پور
حجت السلام پناهیان
آیت الله روح الله قرهی