۲۹ آبان ۹۳ ، ۱۰:۰۸
۱ نظر اشتراک گذاری

موضع روشن علمای اسلام در ضدّیت با جریان های تندروی سنی و شیعی

دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در پاسخ به خبرنگار فارس درباره حضور رسمی الازهر در این کنگره گفت: از جناب احمد الطیب، شیخ الازهر و علمای این دانشگاه اسلامی برای حضور در کنگره دعوت شده که امیدواریم پاسخ مثبت دهند.

وی همچنین در درباره کنگره پیش‌روی الازهر درباره جریان‌های تکفیری، گفت: از اقدام الازهر برای مقابله با جریان‌های تکفیری استقبال می‌کنیم؛ ما از گذشته از آنها خواسته بودیم که نقش خود را در وحدت جهان اسلام ایفا کنند.

وی افزود: الازهر نباید غایب باشد و شاهد غیبت چند ساله آنها بوده‌ایم و آنچنان که از الازهر انتظار می‌رفت آنها حضور جدی نداشته‌اند که کنگره پیش رو گام مثبتی است.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که آیا نمی‌شد «کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری» به محلی برای مناظره بین علمای تکفیری و علمای مخالف جریان تکفیر بینجامد، گفت: ما از مناظره استقبال می‌کنیم اما مبنای جریان‌های تکفیری تحریم هر نوع بحث علمی است.

وی افزود: در سفری که به عربستان داشتم کتاب منطق همراه خود داشتم که آن را از ما گرفتند چرا که از نظر آنها جدل و منطق حرام است.

اراکی ادامه داد: ما از هر گفت‌وگو استقبال می‌کنیم اما نکته دیگر این است که همه سران جریان تکفیر مایه علمی چندانی ندارند و نه تنها حضور آنها مؤثر نیست بلکه مایه علمی ندارند و کم‌ سوادند لذا مشکل آن طرف است.

دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره جریان‌های تندرو شیعه و استقبال یوسف القرضاوی از این سخنان گفت: سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موضع‌گیری جدیدی نیست، قبل از ایشان هم مقام معظم رهبری، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله وحیدخراسانی و آیت‌الله سیستانی در این باره سخن گفتند و اجماعی در میان مراجع شیعه و مراجع معروف اهل تسنن وجود دارد.

وی افزود: این حرف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درست است چرا که توطئه‌ای که امروز در حال شکل گرفتن است یک قیچی دو لبه است که یک لبه آن جریان‌های افراطی به نام سنی شکل می‌دهد و یک لبه آن را جریان‌های افراطی به نام شیعه شکل می‌دهند و هر دوی آنها توسط یک منبع مدیریت می‌شود.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: هر دو این جریانات را غربی‌ها حمایت و ترویج می‌کنند و برای همین است که هر وقت می‌خواهند جریان شیعه را معرفی کنند شیعیان افراطی را نشان می‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه  آیا مجمع تقریب مذاهب در مقابل جریان‌های تندرو شیعه به اندازه مقابله با جریان‌های تندرو سنی عمل کرده است، گفت: ما بیشترین صحبت‌هایمان در داخل کشور علیه جریان‌های تندرو شیعی است و شب گذشته در اجلاس بزرگی در قم صحبت‌های مفصلی در این زمینه داشتم و موضع روشن نه تنها مجمع تقریب مذاهب اسلامی بلکه موضع همه علمای قم و مراجع ما در ضدیت جریان‌های تندرو شیعی را بیان کردم که در کنار انتقاد از جریان‌های تندرو سنی از این جریانات هم انتقاد داریم./فارس

چاپ این مقاله

نظرات (۱)

  1. reza jangi
    سلام
    طراح به روز شد با دانلود نشریه ای برای شهادت امام سجاد علیه السلام

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی


بسم الله الرحمن الرحیم
در راستای تجمیع فعالیت‌های سایبری علیه تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
اولین پرتال و شبکه اطلاع‌رسانی با رویکرد معرفی سایت‌ها، وبلاگها و صفحات اجتماعی مرتبط با موضوعات تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
افتتاح شد.

جنبش مبارزه با تشیع انگلیسی

امام خامنه ای
سید حسن نصرالله
آیت الله مکارم شیرازی
حسن رحیم پور ازغدی
آیت الله محسنی اراکی
حجت الاسلام ناصر رفیعی
دکتر علی اکبر رائفی پور
حجت السلام پناهیان
آیت الله روح الله قرهی