۳۰ آبان ۹۳ ، ۰۹:۵۸
۰ نظر اشتراک گذاری

مطهری و خطر تحجّر شیعی

«مطهری و تحجر شیعی» گفتاری است از استاد حسن رحیم‌پور ازغدی که در تاریخ ۶ اردی‌بهشت ۱۳۹۳ ایراد شد. ایشان در این گفتار به بازخوانی اندیشه‌ی شهید مرتضی مطهری پرداخته و از این رهگذر به آسیب‌شناسی مناسک دینی می‌پردازد. گوشه‌ای از گفتار شهید مطهری که در این سخنرانی مورد استناد قرار گرفته است در پی می‌آید.

شخصى آمد خدمت امیرالمؤمنین على(علیه‌السلام) یک لبخندى زد و عرض کرد: «یا امیرَالمؤمنین! انّى احِبُّکَ» یعنی من تو را دوست دارم. حضرت فرمود: «وَلکِنّى ابْغِضُکَ»‏ اما من تو را دشمن دارم. نفرمود دروغ می‌گویى، چون راست می‌گفت؛ دوست هم داشت. گفت: «چرا؟» حضرت فرمودند: «براى فلان کارت؛ فلان‌‏کس احتیاج داشت به تعلیم قرآن و بر تو واجب بود که آن را به او یاد بدهى، از او پول گرفتى». بنابراین هیچ منافاتى نیست که ما على(علیه‌السلام) را دوست داشته باشیم اما عمل ما طورى باشد که على(علیه‌السلام) ما را دشمن داشته باشد.

امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «کونوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونوا عَلَیْنا شَیْناً»؛ شما شیعیان اسباب افتخار ما ائمه باشید، زیور ما باشید، مایه‌ی ننگ و عار و خجلت و شرمندگى ما نباشید؛ یعنى طورى باشید که در میان سایر مسلمانان نمونه‏‌هایى از تقوا و پاکى و درستى باشید. فرمود: «طورى باشید که وقتى مردم شما را می‌بینند بگویند: رَحِمَ اللَّهُ جَعْفَراً؛ خدا امام جعفرصادق(علیه‌السلام) را بیامرزد، چه شیعیان خوبى تربیت کرده است. وَ لاتَکونوا عَلَیْنا شَیْناً؛ مایه ننگ و عار ما نباشید. شما وقتى که اخلاق‌تان، بازارتان، روحیه و کردارتان برخلاف اسلام است، اسباب خجلت و شرمندگى و سرافکندگى ما خواهید بود.

از این بالا‌تر چه می‌شود گفت؟! ولى مگر ممکن است ما از خر شیطان پایین بیاییم؟ می‌گوییم فقط ما مورد عنایت خدا هستیم و براى ما‌‌، همان انتساب نام ائمه کافى است، چیز دیگر نمی‌خواهیم. خدا هم بهشت را آماده کرده براى ما چهار تا قالتاق‏! بعد می‌گوییم پس چرا ما مسلمان‌ها این‌قدر بدبخت و بی‌چاره‏‌ایم؟ جوابش را قرآن داده است… «ذلِکَ‏ بِانَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً انْعَمَ‌ها عَلى‏ قَوْمٍ». همه این‌ها ریشه‏‌هایى دارد. ریشه‏‌هایى از فساد در میان ما مسلمین وجود دارد، این‌ها شاخه‏‌هایى است که از آن ریشه‏‌ها بیرون آمده. حالا کِى ما بیدار شویم، کِى متوجه بشویم، کى توبه کنیم به درگاه الاهى و خودمان را اصلاح کنیم و کى خودمان را تطبیق کنیم با آیات قرآن، نمی‌‏دانم. شاید همین مقدار توجهات و تنبهاتى که پیدا کرده‏‌ایم طلیعه‌‏اى است براى این‌که ان‏شاءاللَّه تعالى خودمان را اصلاح کنیم و مسلمان واقعى باشیم.

منبع: فتن            دانلود سخنرانی

چاپ این مقاله

نظرات (۰)

کماکان منتظر جواب یا دیدگاهتان هستیم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی


بسم الله الرحمن الرحیم
در راستای تجمیع فعالیت‌های سایبری علیه تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
اولین پرتال و شبکه اطلاع‌رسانی با رویکرد معرفی سایت‌ها، وبلاگها و صفحات اجتماعی مرتبط با موضوعات تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
افتتاح شد.

جنبش مبارزه با تشیع انگلیسی

امام خامنه ای
سید حسن نصرالله
آیت الله مکارم شیرازی
حسن رحیم پور ازغدی
آیت الله محسنی اراکی
حجت الاسلام ناصر رفیعی
دکتر علی اکبر رائفی پور
حجت السلام پناهیان
آیت الله روح الله قرهی