مختصات تشیع انگلیسی را دقیق تر بشناسیم!!
۱۱ مهر ۹۴ ، ۰۲:۴۵
۱ نظر اشتراک گذاری

مختصات تشیع انگلیسی را دقیق تر بشناسیم!!

نشست نقد و بررسی جریان تشیع انگلیسی  ۱۸ مردادماه سال جاری (1394) در اندیشکده تبیین برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین کاشانی در ابتدای این نشست با اشاره به خطرات ناشی از این جریان گفت آنها جهالتهای برخی عوام را به عنوان حکم شرعی قلمداد می‌کنند. از طرف دیگر توسعه این جریان هیچ موقع به اندازه بوق تبلیغاتی آن نیست ولی خوراک سازی رسانه ای این جریان بسیار حجیم است.


دکتر سیدافقهی نیز از تشیع انگلیسی به عنوان خطیرترین موضوعی که متوجه جهان تشیع است نام برد و دو آفت را متوجه آن دانست: اول اینکه این جریان اولاً به نوعی به دنبال لوث کردن مرجعیت شیعه است که در صورت مخدوش شدن چهره مرجعیت شیعه هیچ چیز برای جهان تشیع باقی نمی ماند. در ثانی رویکرد آیینی و فقهی این جریان انحرافات بسیاری را پدید آورده است و این در صورتی است که تنها خود را شیعه واقعی و اصیل می دانند.

* تبیین مختصات فکری جریان تشیع انگلیسی


حجت الاسلام کاشانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تبیین مختصات این جریان گفت: تفکری در این جریان مطرح است که شباهت بسیار زیادی به سلفیهای تکفیری دارد و آن دور کردن مردم از تعقل است. شاید این جریان در ادعا اخباری نباشد و کتابهای اصولی نیز داشته باشند ولی نوع مواجهه آن با مسائل مختلف اخباری است که نتیجه آن دور کردن مردم از تعقل است. این جریان به صراحت به این امر اشاره دارد که زمان تقیه به سر آمده است و وحدت و تقریب بین مذاهب را کفر قلمداد می‌کنند. مسئله بعدی نیز این است که با یک تعبیر خودساخته با بحث شعائر حسینی مواجه می‌شوند. آنها با خط کشی شدید بین شیعه و غیرشیعه بر علیه وحدت اقدام می‌کنند.

* نقد مرجعیت این جریان


دکتر سیدافقهی با اشاره به مرجعیت این جریان گفت: حساسیت این جریان از این حیث است که کسی در رأس این جریان قرار گرفته که خود را در جایگاه مرجعیت می‌بیند و خود را صاحب فتوا می‌داند. این در حالی است که استدلال شده که نه خود ایشان و نه برادر ایشان شرایط مرجعیت را ندارند.

وی ادامه داد: کسی که ادعای مرجعیت می‌کند باید سه شرط اساسی را داشته باشد و آن این است که اولاً نزد مراجع و اساتیدی درس خوانده باشد، ثانیاً شاگردان بارزی تربیت کند و ثالثاً باید دارای تألیفاتی باشد که دیدگاه های اصولی و علم درایت و حدیث خود را در معرض نقد قرار دهد. در مورد رهبر این جریان هیچ‌ یک از موارد گفته شده صادق نیست لذا به قولی آن تیری که روزی میرزای شیرازی با تحریم تنباکو به قلب انگلیس زد، جریان استکبار با این جریان که از نوادگان میرزای شیرازی است به قلب جهان تشیع بازگرداند.

دکتر سیدافقهی در ادامه با اشاره به پیشینیه جریان تشیع انگلیسی یکی از مأموریتهای این جریان را تابوشکنی خواند و گفت: این جریان باورهایی که در نزد مردم مقدس می‌باشد را از بین می‌برند و با افراط خود در بحث عزاداری، آن را به ضد خود تبدیل می‌کند. انگلیس پیشینه زیادی در بحث فرقه سازی دارد و فرقه هایی مانند بهائیت و وهابیت را به وجود آورده است.

* جدایی دین از سیاست در تفکر تشیع انگلیسی


حجت الاسلام کاشانی با اشاره به مکتوبات این جریان گفت: این جریان در مکتوبات خود به هیچ وجه به مسئله جدایی دین از سیاست اشاره ای ندارد ولی در عمل برای جدایی دین از سیاست اقدام می کنند. به این دلیل که بتوانند بدنه ای از مردم را با خود همراه کند لذا با انجمن حجتیه به خاطر زاویه ای که با نظام جمهوری اسلامی دارد، ائتلاف می‌کنند.

وی افزود: آنها تلاش می‌کنند که مراجعی را که وارد بحث‌های سیاسی نمی‌شوند، منتسب به خود کنند که این خیلی مسئله خطرناکی است. مثل مرحوم آقای بهجت که آنها در ابتدا تلاش کردند که وی را منتسب به خود کنند اما در بحث قمه زنی و موضع گیری صریح آیت الله بهجت در این خصوص، برای مصادره ایشان ناکام ماندند. در مورد حضرت آقای وحید هم همین طور است که با انتشار بعضی فتاوای ایشان زاویه و اختلاف آنها با ایشان مشخص شد لذا این جریان به هر نحوی به دنبال کسب اعتبار برای خود هستند.

* تفرقه افکنی در جهان اسلام


دکتر افقهی با اشاره به رویکرد غربی ها در مورد تفرقه افکنی در جهان اسلام گفت: یک رویکرد ناظر به جریانهای انحرافی است که این را در میان برادران اهل سنت هم داریم که جریانات سلفی از نمونه آن است. تشیع انگلیسی هم در جهان تشیع ایجاد تفرقه می کند و هم در برابر برادران اهل سنت. آنها حرمت لباس پیامبر(ص) را رعایت نمی کنند و با الفاظ رکیکی از علمای شیعه و سنی یاد می کنند. این جریان با تبدیل روز قدس به روز امامین عسکریین و همچنین تبدیل هفته وحدت به هفته برائت به نوعی به دنبال تغییر اولویتهای جهان اسلام هستند.

* مشابهت های تشیع انگلیسی با سایر فرق منحرف


حجت الاسلام کاشانی در مورد مشابهت‌های این جریان با برخی جریانهای منحرف شیعه مانند بهائیت و انجمن حجتیه گفت: این جریان نسبت عملی با جریان بهائیت ندارد چون این جریان به نوعی خود را سلفی شیعه می داند. ولی مشابهت این جریان با بهائیت از این باب است که هر دو مبانی روشن و واضح و قابل اثبات ندارند و خروجی مشترک آن با بهائیت در این است که هر دو به دنبال خارج نمودن شیعیان از دایره شیعه است.

وی افزود: تشیع انگلیسی با ایجاد میزانی مانند قمه زنی یا سب و لعن، هر کس که به این تراز اعتقادی نداشته باشد را از دایره تشیع خارج می کنند و آنها را متهم به بی غیرتی در مورد ولایت و شعائر حسینی متهم می کنند.

کاشانی در ادامه سخنانش اظهارداشت: در مورد تشابهات انجمن حجتیه و جریان شیرازی می توان این را گفت که چون بحث وحدت یکی از اساسی ترین مباحث جهان اسلام قلمداد می شود هر دو جریان با همپوشانی در این خصوص در مقابل نظام اسلامی می ایستند و در این مورد هم افزایی می کنند و موضعی مشترک دارند.

* هدف مشترک اسلام داعشی و تشیع انگلیسی


دکتر افقهی در مورد اهداف مشترک اسلام داعشی و تشیع انگلیسی گفت: هر دو جریان ضد آرمان قدس و فلسطین هستند. هر دو برداشت گزینشی و سطحی از آیات قرآن و احادیث نبوی دارند. هر دو جریان به شدت ضد نظام جمهوری اسلامی هستند. هر دو جریان به شدت ضد نهادهای انقلابی و افراد انقلابی در جهان اسلام هستند که شهید صدر، شیخ عیسی قاسم و سیدحسن نصرالله را تکفیر می کنند. هر دو جریان علمای شیعه و سنی را تکفیر می کنند. هر دو جریان از شیوه های عوام فریبی و دروغ استفاده می کنند و مورد حمایت استکبار هستند.

* نگاه قرآن و اهل بیت در مورد وحدت


در ادامه نشست حجت الاسلام کاشانی با تبیین نگاه قرآن، اهل بیت(ع) و زعمای طراز اول شیعه در مورد وحدت تصریح کرد: در قرآن برای برخورد با فرعون خداوند توصیه به زبان لیّن و نرم می کند لذا در صورتی که ما بخواهیم اهل سنت را به خود جذب کنیم این امر با توهین صورت نمی گیرد. در مورد اهل بیت نیز برخورد ائمه با فرقه های مختلف یک برخورد پدرانه بوده و همواره به سوالات و اشکالات آنها پاسخ می دادند.

وی افزود: در مورد علمای شیعه و اهل سنت هم همین طور بوده است و در نامه نگاری ها و بحثهای علمی خود بسیار با تجلیل و احترام از یکدیگر نام می بردند. اختلاف علمی امری طبیعی است اما در هیچ جا ما شاهد بی حرمتی و بی احترامی در جریان بحثها و مناظرات آنها را نبوده ایم.

وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از روایاتی که از جانب تشیع انگلیسی مبنای عملکرد آنها قرار گرفته است وثاقت سند ندارد و اگر هم به ندرت سند داشته باشد چند مشکل دیگر دارد، گفت: اولاً دلالت روشن در مورد آن وجود ندارد که به طور مشخص در مورد چه کسانی است. در ثانی این نوع روایات، معارض جدی دارد و با عملکرد ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ در تعارض است که هیچ یک از ائمه با پرخاش و توهین با کسی برخورد نکرده اند.

* نحوه مواجهه با این جریان


در پایان دکتر سیدافقهی در مورد نحوه مواجهه با این جریان گفت: این تفکر باید به چالش کشیده شود و نباید به حال خود رها شود. نقاط انحراف آنها باید شناسایی شود و رویکرد آئینی آنها مورد نقد قرار گیرد که در این خصوص ملاکها و شاخصهای مقام معظم رهبری خطاب به مداحان باید مبنای عمل قرار گیرد.

وی در پایان سخنانش گفت: در دانشگاه تل آویو، دپارتمانی در مورد شناخت تشیع وجود دارد که آخرین وضعیت جهان تشیع را مورد ارزیابی قرار می دهد لذا باید برای جوانان تبیین شود که دشمن با چه حجمی و با چه پتانسیلی بر علیه جهان تشیع کار می‌کند.

یادآور می شود، در حاشیه این نشست که به همت مرکز توزیع پیام دیدار برگزار گردید، از کتاب تشیع انگلیسی نیز رونمایی شد. 

عکس از 
ammargraph.ir
چاپ این مقاله

نظرات (۱)

  1. رهپویان هدایت
    http://bayanbox.ir/view/8076586785907393011/%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA.jpg
    پوستر/ وحدت در بیان رهبر معظم انقلاب
    "هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است."


    کیفیت اصلی در:
    http://rahpoyan.blog.ir/post/n1376
    رهپویان هدایت
    ارتباط با ما:
    http://rahpoyan.blog.ir/

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی


بسم الله الرحمن الرحیم
در راستای تجمیع فعالیت‌های سایبری علیه تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
اولین پرتال و شبکه اطلاع‌رسانی با رویکرد معرفی سایت‌ها، وبلاگها و صفحات اجتماعی مرتبط با موضوعات تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی
افتتاح شد.

جنبش مبارزه با تشیع انگلیسی

امام خامنه ای
سید حسن نصرالله
آیت الله مکارم شیرازی
حسن رحیم پور ازغدی
آیت الله محسنی اراکی
حجت الاسلام ناصر رفیعی
دکتر علی اکبر رائفی پور
حجت السلام پناهیان
آیت الله روح الله قرهی